Ghid

 

Ce este www.e-guvernare.ro?

 

Mai jos aveti raspunsuri la câteva dintre posibilele întrebari legate de portalul www.e-guvernare.ro. Daca aveti întrebari suplimentare contactati-ne.

  • O etapa esentiala în "reforma la ghiseu", un program de promovare a transparentei si eficientei, îmbunatatire a interactiunii cu administratia publica si reducere a coruptiei.
  • www.e-guvernare.ro este un portal de guvernare electronica definit ca unic punct de acces la servicii si informatii publice, de interes pentru persoane fizice sau juridice.
  • www.e-guvernare.ro permite furnizarea informatiilor pe principiul "aici si acum", fiind la dispozitia cetateanului 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamâna, indiferent de locatia acestuia.

 

Portalul este construit pe doua sectiuni:

  • permite descarcarea tipizatelor utilizate în relatia cu diferite institutii publice, pe care ulterior le puteti tipari, completa si trimite prin mijloace clasice (posta sau deplasare la ghiseu) la institutiile abilitate; numarul formularelor disponibile va fi extins continuu;
  • servicii on-line care presupun completarea online a unui circuit al formularelor, respectiv rezolvarea unei probleme în relatia cu administratia fara a mai fi nevoie de deplasarea la ghiseu sau utilizarea altor mijloace de transmitere a documentelor.

Guvernarea electronica înseamna utilizarea de catre autoritatile administratiei publice centrale a aplicatiilor bazate pe tehnologia informatiei, în scopul:

  1. îmbunatatirii accesului la informatiile si serviciile publice ale autoritatilor administratiei publice centrale;
  2. eliminarii procedurilor birocratice si simplificarii metodologiilor de lucru;
  3. îmbunatatirii schimbului de informatii si servicii între autoritatile administratiei publice centrale;
  4. îmbunatatirii calitatii serviciilor publice la nivelul administratiei publice centrale;

Cum a aparut www.e-guvernare.ro?

 

Sistemul Electronic National, accesibil pe Internet la adresa www.e-guvernare.ro, este o initiativa a Guvernului României prin care se ofera cetatenilor o alternativa la rezolvarea problemelor administrative, care necesita în mod uzual deplasarea repetata la ghiseele institutiilor respective. Astfel, toti cei care dispun de o conexiune la Internet, acasa sau la serviciu, precum si cei care acceseaza Internetul din locuri publice, pot sa descarce formularele administrative de care au nevoie si chiar sa-si rezolve problemele din fata calculatorului.

 

Titlul II din Legea 161/2003 privind transparenta în administrarea informatiilor si serviciilor publice prin mijloace electronice prevede înfiintarea Sistemului Electronic National ca sistem informatic de utilitate publica, în scopul asigurarii accesului la informatii publice si furnizarii de servicii publice catre persoane fizice si juridice. Dezvoltarea sistemului urmeaza sa fie facuta progresiv.

 

www.e-guvernare.ro are la baza proiecte pilot dezvoltate de MCTI în anul 2002.

 

Principiile care stau la baza www.e-guvernare.ro:

  • transparenta în furnizarea de informatii si servicii publice;
  • accesul egal, nediscriminatoriu, la informatii si servicii publice, inclusiv pentru persoanele cu handicap;
  • eficienta utilizarii fondurilor publice;
  • confidentialitatea, respectiv garantarea protejarii secretului datelor cu caracter personal;
  • garantarea disponibilitatii informatiilor si a serviciilor publice.

Obiectivele www.e-guvernare.ro:

  • reducerea cheltuielilor publice, combaterea birocratiei si a coruptiei la nivelul institutiilor publice;
  • cresterea gradului de transparenta a modului de utilizare si administrare a fondurilor publice;
  • îmbunatatirea accesului la informatii si servicii publice în conformitate cu legislatia privind protectia datelor cu caracter personal si liberul acces la informatiile de interes public;
  • eliminarea contactului direct între functionarul de la ghiseu si cetatean sau agentul economic;
  • furnizarea de informatii si servicii publice de calitate prin intermediul mijloacelor electronice;
  • întarirea capacitatii administrative a institutiilor publice de a-si îndeplini rolul si obiectivele si de a asigura furnizarea, într-o maniera transparenta, de informatii si servicii publice;
  • promovarea colaborarii dintre institutiile publice pentru furnizarea de servicii publice prin mijloace electronice;
  • redefinirea relatiei între cetatean si administratia publica, respectiv între mediul de afaceri si administratia publica, în sensul facilitarii accesului acestora la serviciile si informatiile publice, prin intermediul tehnologiei informatiei;
  • promovarea utilizarii Internetului si a tehnologiilor de vârf în cadrul institutiilor publice.

Este utilizarea www.e-guvernare.ro obligatorie?

 

Utilizarea www.e-guvernare.ro nu este obligatorie pentru beneficiarii directi (cetateni, companii) carora li se ofera astfel o alternativa la modalitatea clasica de rezolvare a problemelor cu administratia centrala sau locala. În acest fel fiecare are posibilitatea de a alege modalitatea de interactiune cu administratia care îi convine mai mult: clasica (la ghiseu), online sau combinata.

 

Utilizarea www.e-guvernare.ro este însa obligatorie pentru institutiile publice stabilite prin hotarâre a Guvernului.

 

Astfel, prin hotarâre a Guvernului se stabilesc autoritatile administratiei publice care au obligativitatea de a folosi www.e-guvernare.ro, precum si formularele administrative si serviciile publice, respectiv termenele de la care acestea vor participa la procedura electronica. Înregistrarea în Sistemul Electronic National a autoritatilor administratiei publice interesate sa participe la procedura electronica se realizeaza gradual, cu avizul operatorilor acestui sistem, prin hotarâre a Guvernului.

 

www.e-guvernare.ro asigura siguranta tranzactiilor si a datelor personale.

 

Datele personale sunt utilizate de institutiile înscrise în Sistemul Electronic National în conformitate cu legile în vigoare, fara a aduce atingere principiului respectarii vietii private a cetatenilor.

 

Servicii online - în plus despre certificate

 

Acest site ofera suport electronic pentru o serie de servicii guvernamentale. Pentru a beneficia de aceste servicii, trebuie sa va înregistrati ca utilizator pe portalul de servicii online. În urma înregistrarii, veti obtine un cod de utilizator si o parola cu care va veti putea autentifica pentru a putea folosi serviciile electronice.

 

Dupa ce v-ati înregistrat, va puteti înscrie la serviciile electronice pe care doriti sa le folositi. Puteti folosi un serviciu electronic doar daca v-ati înscris la el.

 

În plus despre certificate

 

Certificatele au fost create pentru a furniza o cale mai sigura de a trimite prin Internet informatii confidentiale.

Un certificat este un mic program care autentifica identitatea celui care îl foloseste. Este folosit pentru a garanta identitatea utilizatorului si pentru a proteja informatiile confidentiale trimise pe internet.

 

Cum functioneaza certificatele?

 

Certificatele folosesc tehnologia cheilor publice (Public Key Infrastructure PKI), în spatele careia se ascunde o teorie matematica complicata privind criptarea si decriptarea informatiei.

 

Informatia poate fi decriptata doar de cel care detine perechea corecta de cheie privata si cheie publica.

 

Certificatul contine informatii despre identitatea dumneavoastra (de exemplu, numele, adresa de email, data la care certificatul a fost emis, numele autoritatii de certificare). Certificatul contine si cheia publica.

 

Cheia privata este pastrata într-un dispozitiv detinut de dumneavoastra. Ea poate fi folosita doar de cel care cunoaste parola de acces la ea.

 

Semnarea documentelor

 

Când semnati un document, criptati informatia cu cheia dumneavoastra privata. Când destinatarul primeste documentul, împreuna cu certificatul dumneavoastra, acesta poate decripta informatia folosind cheia publica din certificat.

 

Semnarea unui document:

  • verifica identitatea dumneavoastra
  • stabileste daca aveti dreptul sa trimiteti acest document
  • protejeaza continutul informatiei trimise (acesta nu mai poate fi modificat dupa ce a fost semnat)

Semnarea electronica a documentelor are suport legal. Dupa ce ati semnat si trimis un document, nu puteti nega trimiterea acestuia.

 

Primirea informatiei

 

Când va sunt trimise informatii, acestea sunt criptate folosind cheia publica de pe certificatul dumneavoastra. Aceasta informatie poate fi decriptata doar cu cheia dumneavoastra privata. Acest fapt asigura confidentialitatea informatiei trimise.

 

Modalitati de obtinere a unui certificat

 

Puteti obtine un certificat de la o autoritate de certificare autorizata. Consultati Cum se obtine un certificat pentru lista autoritatilor de certificare care pot emite certificate valide pentru sistem.